چهارشنبه, 2 آبان, 1403
از کجا بفهمیم که فن پراید کار نمی کند ؟ 1 660x330 - علت کار نکردن فن رادیاتور پراید انژکتوری چیست

علت کار نکردن فن رادیاتور پراید انژکتوری چیست

مهمترین دلایل کار نکردن فن رادیاتور پراید  عبارتند از :

1- رله فن ماشین خراب است

2- فشنگی آب خراب است

3- موتور فن خراب است

دستورالعمل تعویض موتور فن رادیاتور 2 دور

اشکالاتی که باعث تعویض موتور فن رادیاتور دو دور در تعمیرگاه می شود

2594524 - علت کار نکردن فن رادیاتور پراید انژکتوری چیست

شایع ترین مشکلاتی که از طرف مشتریان جهت رفع اعلام می گردد

  1. از کار افتادن فن
  2. پایین آمدن دور فن
  3. تولید صدا و لرزش (به علت شکستگی یا نابالانسی پروانه و یا شفت موتور)
  4. روشن شدن چراغ چک
  5. کار نکردن فن رادیاتور در دور پایین
  6. کار نکردن فن رادیاتور در دور بالا
  7. کار کردن فن بدون پایین آمدن دمای موتور

اقدامات و بررسیهای اولیه

قبل از هرگونه بررسی بر روی موتور فن ، می بایست از سالم بودن قطعات جانبی (آلترناتور ، مقاومت فن و پروانه ) اطمینان حاصل کنید. به همین خاطر بررسی موارد ذیل ضروری است .

اطمینان از عدم سوختگی فیوز 40 آمپری داخل جعبه فیوز

علائم خرابی رله فن رادیاتور

فن های خنک کننده کار نمی کنند
فن های خنک کننده یکسره شده است
چراغ چک روشن است
تهویه مطبوع ضعیف عمل می کند
روشن شدن چراغ موتور را بررسی کنید
موتور داغ می شود یا بیش از حد گرم می شود

عدم سوختگی فیوز حرارتی

عدم قطع شدگی مدار مقاومت حرارتی
کنترل وجود جریان در مدار
کنترل سولفاته نشدن سوکت ها
عدم شکستگی یا دفرمگی قاب پروانه
شل نبودن اتصالات قاب پروانه
کنترل سرسیم های دسته سیم پشت مقاومت حرارتی فن از نظر ذوب شدگی و قطعی
کنترل رله دور تند و کند فن دو دو

نکته:با بیرون آوردن سوکت برق ورودی به موتور فن و کنترل آن توسط ولت متر از وجود ولتاژ مناسب در سوکت اطمینان حاصل نمایید در غیر این صورت مطابق دستورالعمل مربوطه نسبت به کنترل عملکرد رله دور تند و کند اقدام نمایید .

نحوه گذاشتن هندزفری اپل در گوش
کلیک

رله های تهویه مطبوع (کمپرسور ، کلید A/C ، فن کندانسور )که در داخل جعبه رله تعبیه شده در محفظه موتور را از لحاظ سالم بودن و عدم سولفاته کنترل و بررسی نمایید

آزمایش های مورد نیاز برای تشخیص عیب قبل از دمونتاژ

بررسی های ظاهری
تجهیزات آزمون
تجهیزات خاصی مورد نیاز نمی باشد
روش آزمون
در ابتدا می بایست وضعیت ظاهری مجموعه موتور فن دو دور را مطابق موارد ذیل کنترل نمائید:

سیم های مربوط به موتور فن و کانکتورهای آن از جهتعدم قطعی ، سولفاته شدنو شل بودن
پلاریته سیم ها با کنترل جهت گردش موتور فن (ساعتگرد دیداز جلو خودرو )
چرخش پروانه موتورفن در زمان فعال بودن از لحاظ سر و صدا و حرکت یکنواخت
کنترل پایه پلیمری در قسمت سوکت پایه که در مجاورتحرارت می باشد از نظر ذوب شدگی و دفرمگی

معیار پذیرش

در موارد ذکر شده هیچگونه قطعی ، گیرپاژ شدن و ذوب شدن نباید مشاهده شود در غیر این صورت قطعه معیوب بوده و بایستی تعویض گردد.

5814352 514 - علت کار نکردن فن رادیاتور پراید انژکتوری چیست

آزمون عملکرد موتور فن

تجهیزات آزمون-آمپرمتر
روش آزمون
ابتدا سوکت فن را از دسته سیم جدا کنید و با اتصال سیم کمکی از قطب مثبت باتری به سیم قهوه ای و از قطب منفی به سیم مشکی و قرار دادن یک آمپرمتر بصورت سری در مدار ، دور تندموتورفن را تست نمایید . جهت کنترل دور کندموتورفن ، مطابق روش فوق عمل نموده با این تفاوت که بایدقطب مثبت باتری را به سیم آبی متصل نمایید

معیار پذیرش

دور تند :
دور چرخش موتورفن و صدای هوای ایجاد شده بایستی عادی باشد بطوریکه اگر یک کاغذ A4 را جلوی رادیاتور بگیرید تحت تاثیر مکش موتور فن به رادیاتور بچسبد و آمپر مصرفی موتور فن باید ماکزیمم 6/14 آمپرو با ولتاژ 12 ولت باشد .

سیم کشی کولر ابی طبق رنگ بندی
کلیک

نکته : اگر ولتاژ بیشتر از 92ولت باشد (مثلاً در خودروهای نو 8/93 ولت ، جریان و دور می تواند بیشتر شود)

دور کند :
دور چرخش و صدای هوای ایجاد شده بایستی عادی و آمپر مصرفی موتور فن باید ماکزیمم 9 آمپرو با ولتاژ 12 ولت باشد .در صورتی که شرایط فوق برقرار باشد موتور فن سالم بوده در غیر این صورت می توانید با مراجعه با جدول زیر نسبت به رفع عیب یا تعویض قطعه اقدام نمایید.

car cooling fan - علت کار نکردن فن رادیاتور پراید انژکتوری چیست

بررسی روشن بودن چراغ چک

تجهیزات آزمون:

دستگاه دیاگ

روش آزمون

خودرو را روشن نموده منتظر بمانید تا دمای آب موتور به حد نرمال برسد .

سوکت ECU و کابل های دستگاه دیاگ را متصل نمایید .

روشن شدن چراغ چک پراید - علت کار نکردن فن رادیاتور پراید انژکتوری چیست

برخی از ایرادات احتمالی نشان داده شده توسط دستگاه دیاگ به شرح ذیل می باشد :

  1. قطع بودن و جا نرفتن صحیح کانکشن ها و سرسیم ها
  2. عملکرد نامناسب رله هایدور تند و کند
  3. خراب بودن مقاومت حرارتی فن (رزیستور) معیار پذیرش

پس از رفع ایرادات اعلام شده از دستگاه دیاگ ، چراغ چک می بایست خاموش شود .

روش آزمون

خودرو را روشن کرده و اجازه دهید تا موتور فن به دورهای کند و تند برسد . در هر دو حالت میزان صدا و لرزش آن را با یک یا چند خودروی سالم دیگر مقایسه نمایید

معیار پذیرش
میزان صدای شنیده شده در مقایسه با خودروی سالم می بایست عادی باشد در صورت شنیدن سر و صدای غیر عادی و یا لرزش بیش از حدابتدا پروانه را تعویض نمایید و در صورت قطع نشدن صدا مجموعه موتور فن را تعویض نمایید.

روش آزمون

پس از باز کردن موتور فن می بایست قطعه از لحاظ ظاهری مطابق با موارد ذیل کنترل گردد :
1-وجود ترک و شکستگی در کلیه قسمت های بدنه
2-وجود دفرمگی
3-هرز شدگی و یا شل بودن اتصالات
معیار پذیرش:
در موارد ذکر شده هیچ گونه ترک ، شکستگی ، دفرمگی ، هرزشدگی و یا شل بودن اجزا نباید مشاهده شود.

ارورهای کولر گری e1 f1 h3 e6 f0 f1
کلیک

نکاتی در مورد نحوه نگهداری و انتقال مجموعه از تعمیرگاه ها

از قرار دادن قطعه در محل هاییاز انبارکه باعث زنگ زدگی قطعه می گردد خودداری نمایید .
دقت شود در موقع حمل و نقل و جابجایی آسیبی از قبیل : ضربه ، شکستگی ، ترک و …. به مجموعه وارد نشود .
قطعه تعویضی را داخل کارتن قطعات سالم قرار داده و بسته بندی نمائید همچنین تگ مربوطه حتماً بر روی داغی قطعه نصب نمایید .
در زمان حمل قطعات داغی از بازکردن بسته بندی قطعات خودداری نمایید .

همچنین ببینید

04W7yXBkBin19blOGvQINOz 8 310x165 - نحوه وصل كردن گوشي به تلويزيون + 4 راه آسان آن

نحوه وصل کردن گوشی به تلویزیون + 4 راه آسان آن

چگونه گوشی اندرویدی خود را به تلویزیون وصل کنیم؟ میتوانید صفحه نمایش تلفن یا رایانه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *